Tarptautinis „eTwinning“ projektas „Those who shed light to science“

„Diena be mokslo – tuščiai praleista diena. Tiek daug yra ko mokytis ir tiek mažai turime tam laiko“ (A. Einšteinas).
Šilalės r. Pajūrio Stanislovo Biržiškio gimnazijos ikimokyklinio ugdymo grupė „Išradėjai“ (toliau – „Išradėjai“ dalyvavo tarptautiniame ,,eTwinning“ projekte ,,Those who shed light to science“. Projekte dalyvavo 14 dalyvių: 10 mokytojų iš Turkijos, 3 mokytojai iš Rumunijos ir 1 mokytoja iš Lietuvos.
Projekto tikslas – supažindinti 3–6 metų vaikus su mokslininkais, kurių išradimai pakeitė žmonių kasdienį gyvenimą. Sausio–kovo mėnesiais ugdytiniai susipažino su Galileo Galilėjumi, Albertu Einšteinu, Izaoku Niutonu, Marija Kiuri, Tomu Edisonu, Nikolu Tesla, Aleksandru Grehemu Belu ir Archimedu.
Projekto reklaminis vaizdo įrašas https://youtu.be/NOCmANyCVC0?si=lLPMmFsjFHlEa2hn
Į ugdymo programą įtraukiau veiklas apie išradėjus/mokslininkus. Kiekvieną projekto vykdymo savaitę vaikai susipažindavo su nauju mokslininku, atlikdami skirtingus tyrimus, bandymus. Kalbant su mažaisiais apie mokslinius išradimus buvo skatinama sužadinti jų smalsumą, domėjimąsi nauja informacija ir skatinti vaikus nustatyti ryšį tarp to, ko mokosi darželyje ir to, kas egzistuoja jų pačių gyvenime. ,,Smalsumui ikimokyklinio ugdymo įstaigoje skiriama pagrindinė vieta ir jis laikomas mokymosi raktu, ypač pedagogikoje, kurios pradžios taškas yra vaikų tyrinėjimas“ (John M. Kaneko & Sofia J. Frankenberg ,,Att stötta nyfikenhetsdrivet lärande i förskolan“).
Supažindindama ugdytinius su mokslininkais, naudojau daug skirtingų metodų bei priemonių.  Projekto metu buvo ugdomos ugdytinių socialinė, pažinimo, komunikavimo, sveikatos saugojimo ir stiprinimo, meninė, mokėjimo mokytis kompetencijos.

Projekto įgyvendinimo veiklos

Galileo Galilėjaus pristatymas

Galileo Galilėjus stebėjo dangaus kūnus su teleskopu. Kadangi gimnazijoje teleskopo neturime, pasitelkėme virtualius akinius ir virtualiai pasivaikščiojome po mėnulį. Galilėjus atrado mėnulyje kraterius ir mes juos mėginome suformuoti gamindami mėnulį iš lipalo, skutimosi putų ir akmenų. Mokslininkas atrado keturis didžiausius Jupiterio palydovus ir tikėjo, kad ne žemė yra visatos centras. Tad ir mes pamėginome pasigaminti saulės sistemą su palydovais. Taip pat Galilėjus buvo vienas pirmųjų europiečių, stebėjusių saulės dėmes. Maišelyje liedami spalvas piešėme saulę. Dar atlikome įvairias veiklas su žvaigždėmis: tapėme ant juodos plėvelės, darėme šešėlius, atkartojome žvaigždynus ant modelino panaudodami stiklinius rutuliukus.
Vaizdo medžiaga https://rb.gy/499tzs

Alberto Einšteino pristatymas

Visi tikriausiai žinome Alberto Einšteino reliatyvumo teoriją, kurią galime naudoti labai plačiai. Šios teorijos dėka mes šiandien galime puikiai naudotis žemėlapiu ir apskaičiuoti atstumą iki norimo tikslo. Tad pasinaudodami planšetiniu kompiuteriu žiūrėjome, koks atstumas yra nuo darželio iki namų. Na, o kas gi yra gravitacija, erdvėlaikio iškreipimas? Aiškindamiesi pasitelkėme audeklą, apelsiną ir riešutą.

Izaoko Niutono pristatymas

Populiariojoje literatūroje apie Izaoką Niutoną išplito pasakojimas, kad suformuluoti traukos dėsnį jį įkvėpė krentantis nuo medžio obuolys. Kad vaikams būtų lengviau suprasti, kaip veikia traukos dėsnis, iš puodelio paleidome dekoratyvinę juostelę ir aptarėme, kodėl juostelė krenta ant žemės. https://www.youtube.com/shorts/wuUGYzkNaxE

Marija Kiuri pristatymas

Mokslininkė Marija Kiuri viena radiologijos srities pradininkių, dukart Nobelio premijos laureatė. Ji buvo pirmoji moteris, gavusi Nobelio premiją ir pirmoji pasaulyje, gavusi šią premiją du kartus, taip pat vienintelė, šią premiją gavusi skirtingose mokslo šakose. Jos iniciatyva buvo pradėta naudoti radiacija medicinos srityje taikant radioaktyvumą vėžiui gydyti ir aprūpinant karo ligonines mobiliaisiais rentgeno aparatais. Su vaikais aptarėme, kad seniau moterų ir vyrų teisės nebuvo lygios.  Ant šviesos stalo žiūrėjome tikras rentgeno nuotraukas, bandėme įspėti, kokios tai kūno dalys. Naudodami virtualius marškinėlius vaikai vienas kitam bandė atlikti ,,rentgeną“. Atlikdami menines veiklas su rankomis kūrėme šešėlius.
Vaizdo įrašas https://www.youtube.com/shorts/uB6QNykQQBQ

Tomo Edisono pristatymas

Tomas Edisonas – amerikiečių išradėjas, kuriam priskiriame svarbiausią šių laikų išradimą – elektros lemputę (elektros lemputės išradėjas yra Heinrichas Gėbelis, tačiau Edisonas jį komercializavo). Žinomiausi Tomo Edisono išradimai  – fonogramas, diktofonas, kinetoskopas ir t. t.  Su vaikais susipažinome, kaip žmonės vakarais šviesdavosi senovėje. Pasigaminome elektros lemputę bei pritaikydami jas įtvirtinome skaičiavimą iki penkių.

Alberto Grehamo Belo pristatymas

Mokslininkas Albertas Grehamas Belas – telefono ryšio išradėjas, Belo telefonų kompanijos įkūrėjas. Jis daug prisidėjo prie telekomunikacijų tobulinimo, taip pat prie aviacijos bei vandens pagalvės technologijų pažangos, bet didžiausią dėmesį skyrė kurčnebylių mokytojams rengti. Aptarėme, kaip mokslininkui kilo idėja išrasti telefoną. Kadangi jo mama buvo kurčnebylė, Albertas Grehamas Belas norėjo išrasti prietaisą, padedantį  jiems bendrauti. Susipažinome, kas yra kurčnebyliai. Iš vienkartinių ritinėlių ir dubenėlių pasigaminome pirmąjį, išrastą Alberto Grehamo Belo, telefoną. Dar susipažinome su įvairiais telefono aparatais ir aptarėme, kaip bėgant laikui jie pasikeitė. Vaikai labai domėjosi laidiniu telefonu su mygtukais. 

Archimedo pristatymas

Šis mokslininkas labiausiai žinomas kaip atradęs dėsnį apie jėgą, veikiančią panardintus kūnus. Su ugdytiniais nardinome įvairius daiktus, atlikome eksperimentą su bulve ir sūriu vandeniu. Taip bandėme išsiaiškinti, kodėl laivai neskęsta jūroje. Archimedas taip pat išrado sraigtą irigacijoje apskaičiavęs elipsės, parabolės nuopjovos plotus. Su vaikais bandėme pasigaminti sraigtą iš popieriaus tačiau veikla nepavyko taip, kaip buvo planuota. Šį atvejį panaudojau diskusijai su vaikais, kad ir mokslininkams ne viskas pavykdavo iš pirmo karto. Jie daug ir sunkiai dirbo, atliko įvairiausių bandymų su įvairiomis medžiagomis, patyrė įvairių nesėkmių, kol, galiausiai, jų išradimai pavyko. Mes nenuleidome rankų ir kitą kartą pabandėme padaryti sraigtą iš putplasčio.   

Apibendrinimas

Projekto dėka vaikai ne tik susipažino su mokslininkais, bet suprato, kad norint  padaryti didelius dalykus reikia tiesiog nebijoti svajoti, nepasiduoti ir tikėti, kad viskas yra įmanoma. ,,Tyrimai rodo, kad tiems, kuriems pavyksta išlaikyti savo smalsumą visą gyvenimą <…>  lengviau užmegzti ryšį su kitais žmonėmis, o tai labai paveikia mūsų gebėjimą kurti santykius“ (Neoroledensk ,,Vad är nyfikenhet?“). Savo ugdymo veikloje vadovaujuosi posakiu, kad pedagogas turi suteikti žinias, žadinti vaikų smalsumą ir mokyti ieškoti patiems atsakymų.
Siekdami įtvirtinti įgytas žinias žaidėme virtualų žaidimą.  https://wordwall.net/tr/resource/69780951/those-who-shed-light-to-science .
Iš visų darbų sukūrėme mozaiką https://mosaically.com/photomosaic/307700c8-6524-44d5-9f11-8fbef6d4c6f8 .
Aš buvau atsakinga už elektroninės knygos apie projekto veiklas sukūrimą. Kviečiu pavartyti knygą virtualiai. https://read.bookcreator.com/zJO1xUYbYKMIBoyUl21Mi2Ao1zb2/l3GP4hCgQJOrGAr2Gp36NA 

Naudota literatūra

  1. Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašas, 2014 m.
  2. Laisvoji enciklopedija, Vikipedija.
  3. Cappelen damm Akademisk John M. Kaneko & Sofia J. Frankenberg ,,Att stötta nyfikenhetsdrivet lärande i förskolan“ https://nordiskbarnehageforskning.no/index.php/nbf/article/view/386/375
  4. Neoroledensk ,,Vad är nyfikenhet?“ https://neuroledarskapipraktiken.se/vad-ar-nyfikenhet/

Rasita Damulienė, Ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Paskutinį kartą atnaujinta: 2024 balandžio 25

Paskelbta:

2021. Visos teisės saugomos.
Šilalės r. Pajūrio Stanislovo Biržiškio gimnazija
Dariaus ir Girėno g. 35, Pajūrio mstl., 75289 Šilalės r
+370 449 74 035
rastine@pajuris.silale.lm.lt
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 190330034
Translate »