Geografijos pamoka Žemaitijos „širdyje“

Birželio 14 d. IIIabg klasės mokiniams buvo suteikta galimybė dalyvauti išvažiuojamoje geografijos pamokoje. Pamokos tikslas – keliaujant patyrinėti, pamatyti išskirtinius Vakarų Žemaitijos regiono geografinius bei istorinius objektus.
Pagal sudarytą maršrutą darbas prasidėjo vos pajudėjus iš gimnazijos kiemo –  žvalgėmės pro autobuso langus ir stebėjome, kaip keičiasi kraštovaizdis: iš Karšuvos žemumos lygumų  į Žemaitijos aukštumas. Pirmoji stotelė – Stungaičių vėjo jėgainių parkas, kuriame turėjome išsiaiškinti vėjo jėgainių pranašumus ir trūkumus. Nustatėme, kad nei vibracijų, nei triukšmo, nei užmuštų paukščių šalia jėgainių nėra, o ir karvės visai šalia ramiai rupšnojo sodrią žolę savo šeimininkams gamindamos, tikėtina, gardų pieną. Toliau pasukome link Laukuvos, ten buvome numatę aplankyti meteorologijos stotį. Joje susipažinome su šiuolaikiniais meteorologijos prietaisais, stebimais orų elementais, rodikliais ir išskirtiniais reiškiniais. Abejingų nepaliko radiolokacinis zondas. Išnagrinėjome jo paskirtį orų prognozių sudarymui. Mūsų pamoka vyko išskirtinę dieną – birželio 14-ąją, Gedulo ir Vilties dieną, todėl neišvengiamai lankytinų objektų sąraše buvo įtrauktos šiuos įvykius įamžinusios vietos. Viena iš jų – Laukuvos Trijų kryžių paminklas, prie kurio prisiminėme ir aptarėme skaudžius Lietuvos gyventojams istorijos įvykius. Pajudėję link Varnių stebėjome, kaip keičiasi kraštovaizdis –   lygumas keičia kalvos bei daubos. Grožėjomės kraštovaizdyje atsivėrusiomis Paršežerio ir Lūksto ežerų „akimis“. Pasiekę Varnių regioninį parką žavėjomės maloniai mus priėmusio parko kultūrologo Lino Šedvilo žemaitiška šnekta. Įtaigaus pasakojimo dėka sužinojome, kad Varniai – Žemaitijos širdis, Baltiškosios kultūros lopšys, yra ten, kur stūkso aukščiausias Žemaitijos kalnas Medvėgalis ir kalnų karalienė Šatrija. Čia pradžią gauna didžiosios Žemaitijos upės: Venta, Virvytė, Minija, o Sietuvos upės pelkynuose slepiasi senovinis slaptas, akmenimis grįstas kelias per pelkes – kūlgrinda. Parko centre telkšo vienintelis Lietuvoje gintarą į krantą metantis ežeras – Lūkstas. Biržulio ir Stervo ežerų augalijos sąžalynai, aplinkiniai pelkynai – viena iš nedaugelio Lietuvos vietų, kur prieglobstį randa tiek daug įvairių paukščių rūšių. Nukeliavę tokį kelią negalėjome palikti nuošalyje Varnių miestelio istorinio centro, todėl nors trumpam žvilgtelėjome į kruopščiai sutvarkytas Varnelės upelio pakrantes, parką bei vyskupo Motiejaus Valančiaus memorialą. Toliau skubėjome link Medvėgalio. Jau žinojome, kad tai iškiliausias Žemaitijos kalnas, anot Č. Kudabos, „tarsi šio krašto kalvų karalius.“ Jo aukštis – 234m. Medvėgalis – centrinė, žymiausia tvirtovė, gynusi Žemaitiją nuo kryžiuočių antpuolių. Medvėgalio archeologinį kompleksą sudaro Medvėgalio, Pilies, Piliorių, Sumonų, Ąžuolų, Alkos, Bevardė kalvos su kūlgrinda. Pasigrožėję nuostabiais vaizdais skubėjome aplankyti Karūžiškės dvaro sodybą, kurioje gyveno Lietuvos radijo įkūrėjas – Alfonsas Jurskis. Sodyboje mus nuoširdžiai pasitiko Snieguolė Jurskytė su savo vyru ir labai išsamiai pasidalino mintimis apie Alfonso Jurskio gyvenimą Lietuvoje, pabėgėlių stovyklose Vokietijoje ir emigracijoje JAV. Turėjome galimybę gyvai susipažinti su tremtinių laiškais ir kitais atributais kruopščiai įrengtame Karūžiškės kaime įsikūrusiame Jurskių muziejuje.                                                                                              

Atgal skubėdami į gimnaziją aptarėme pamoką, kuri, nors ir išsitęsė iki keletos valandų, bet prabėgo kaip viena minutė.

Keletas mokinių minčių refleksijos metu:

Tokios pamokos labai naudingos, galima praplėsti akiratį, sužinoti. (Arūnas)

Pamoka buvo naudinga ir smagi. (Monika)

Naudinga pamoka – PAKARTOT.  (Irma)

Labai naudinga pamoka – daug pamatėme ir sužinojome. (Joana)

Buvo įdomi, naudinga edukacinė pamoka“ (Gabija)

Labai patiko, naudinga informacija. Daugiau tokių pamokų. (Irma)

Man taip pat buvo smagu šioje pamokoje, nes mokiniai buvo labai kultūringi, atidūs pašnekovai, klausytojai, stropiai atliko pamokos užduotis. Džiaugiuosi turėdama galimybę dirbti ir bendrauti su šiais mokiniais.

Geografijos mokytoja Virgilija Venckuvienė